zaterdag 29 juni 2013

Achterwiel geplaatst

Afgelopen maandag en dinsdag weer flink bezig geweest met verbouwen.

Het achterwiel zit er nu goed in en we hebben de vering ook bevestigd gehad. 

Dat was natuurlijk de aanzet om even in de Quest te gaan zitten. Dus een balk erin gelegd en even plaats genomen voor de foto.

Het kettingtandwiel van Velomobielonderdelen had ik ontvangen, dus gelijk meegenomen om in de kettingtunnel te bevestigen. Wat bleek: de kettingtunnel is ongeveer 5 mm te smal en ook nog een iets te ondiep, waardoor het tandwiel niet paste. Dat is het nadeel als je alles op gevoel aan het bouwen bent. 

Maar gelukkig heb ik een handige zwager en we hebben drie opties overwogen. De kettingtunnel op de plaats van het tandwiel aanpassen, het spietje van het kettingtandwiel 5 mm korter maken, of twee aluminium profielen plaatsen in de kettingtunnel en het kettingtandwiel net boven de tunnel bevestigen, waardoor wel de ketting in de tunnel zal lopen.

Op dit moment hebben we voor de laatste optie gekozen, omdat dit het makkelijkst was en deze oplossing waarschijnlijk wel genoeg is.

Verder hebben we dus het achterwiel met de vering even vastgezet en mocht ik in de Quest gaan zitten. Dit om ook te kunnen zien of we de goede hoogte voor het achterwiel hebben bepaald. Op de onderste foto's is de huidige stand van zaken te zien. Nu lijkt het echt wat te gaan worden.

De bevestiging voor de achtervering aan de bovenkant van de wielkast baart me nog enige zorgen. Misschien komt er op deze manier teveel kracht op te staan, waardoor de wielkast het niet houdt, maar dat is van latere zorg. Verder staat het achterwiel niet helemaal recht, maar een beetje gekanteld, dus dat moeten we ook nog even oplossen.



Ik denk nog een paar maandag en dinsdagavonden klussen en dan zou de Quest echt rijklaar moeten zijn.


zaterdag 22 juni 2013

Achterwiel gepast

Woensdag kon ik eindelijk weer met mijn zwager aan de Quest klussen. Ik heb nog maar weer een extra gat in de Quest gezaagd. Het gat wat er nog in de wielkast moest komen voor de as heb ik laten zagen door mijn zwager.

Hierna konden me gelijk mooi kijken of het achterwiel met as, tandwielen en wiel netjes ging passen. Het viel me niet helemaal tegen. Het past wel, maar het grootste tandwiel loopt nog tegen de wielkast aan en daardoor kan het achterwiel dus niet draaien. Maar daar gaan we ook nog wel een oplossing voor verzinnen. 

Nu is het een kwestie van bovenstaand oplossen, het wiel netjes uitlijnen op hoogte en rechtheid en dan kan ik het definitief vast gaan zetten. Ik hoop dat dat a.s. maandag voor een groot gedeelte kan gaan lukken.

In de tussentijd is mijn bestelling van Velomobielonderdelen.nl netjes binnen gekomen. Een mooi kettingtandwiel, rubber strip en nog wat andere kleine onderdelen. Het kettingtandwiel wil ik ook maandag even passen.

Verder heb ik mijn schoonvader om raad gevraagd voor het elektrische systeem en vroeg ik hem of ik de accu zou kunnen opladen met een zonnepaneel. Wat blijkt, hij heeft nog een vouwbare liggen en deze mag ik gebruiken.

Ik denk niet dat het paneel in staat is om de hele accu op te laden, maar ik vind het wel grappig dat in de Quest te bouwen en te proberen. Het paneel gaat denk net voor het ruitje geplaatst worden. Verder zal ik voor het elektrische deel onderdelen bij DX vandaan halen. Heb al wel een aantal leuke gadgets gezien. 

Maar eerst maar eens de Quest rijdend krijgen en vlak voordat dat zover is zal ik die onderdelen eens gaan bestellen.

donderdag 13 juni 2013

Onderdelen geplaatst


Afgelopen week druk bezig geweest om de bestelde onderdelen te passen en te plaatsen.

Eerst was mijn idee om alles er alleen maar in te plaatsen om te zien of het zou passen, maar eenmaal bezig heb ik toch maar besloten om de geplaatste onderdelen toch maar definitief te laten zitten.


Als eerste heb ik het bracket, voortandwielen en de trappers geplaatst.

Dit verliep zonder het juiste gereedschap nog niet zo makkelijk, maar na aanschaf hiervan zat het er zo in. Ook heb ik de handvatten en Sram X0 shifters geplaatst. 

Nadat dit gedaan was hebben we de achterbrug geplaatst. Hier bleek dat deze iets scheef ten opzichte van de wielkast kwam te lopen, dus hebben we dit met wat vul ringen opgelost. Nu zit de achterbrug netjes recht in de Quest. Ook de kettinglijn lijkt goed te komen. We hebben hiervoor twee kettingen aan elkaar gemaakt en even door de Quest heen getrokken. Met het kettingtandwiel in de kettingtunnel zou dit wel goed moeten komen. 

Hierbij zijn er nog wel twee aandachtspunten.

De eerste is hoe dicht de ketting langs de wielkast loopt. Dit zou nog wel een probleem kunnen opleveren wanneer blijkt dat de ketting de wielkast raakt. Maar hopen dat ik hiermee weg kom.

Het tweede punt is of we genoeg ruimte hebben om de achtertandwielen kwijt te kunnen tussen de wielkast en de achterbrug. Het lijkt er namelijk op dat de wielkast iets te breed is geworden. Dit terwijl we de wielkast precies over het oude gat hebben gemaakt. Wellicht toch de drie a vier millimeter die ik voor extra stevigheid heb toegevoegd. 

Deze week gaat er niet meer geklust worden, maar maandag gaan we weer met frisse moed verder. Dan staat er op de planning om het gat voor de achterderailleur te maken, zodat het achterwiel ook geplaatst kan gaan worden. Deze zullen we wel eerst op proef erin gaan plaatsen om te zien of alles netjes uitgelijnd zit.

zondag 9 juni 2013

Onderdelen binnen


We zijn weer een aantal weken verder en het werk aan de wielkast is gedaan. De constructie is goed stevig geworden en nu is het hopen dat we genoeg stevigheid hebben om de ophanging van de achterbrug te doen.

Om alles goed in te kunnen passen heb ik ondertussen dus ook maar alle onderdelen besteld voor de aandrijving.

Morgen gaan we de achterbrug met achterwiel bevestigen en gaan we zien of alles een beetje in lijn zit. Vooral de kettingtunnel is hierin belangrijk, want de ketting mag natuurlijk niet aanlopen in de tunnel.


Wanneer alles past, dan kunnen we eigenlijk vrij snel alles inbouwen. Zo niet, dan moeten we nog een aantal aanpassingen doen en dit zal dan de nodige tijd in beslag nemen. Morgen weten we hopelijk meer.

Als we de aandrijving erin hebben zitten, dan is het alleen nog een kwestie van het elektrische deel, het kettingtandwiel en de afwerking. Het zou dus zomaar kunnen dat de Quest binnen een aantal weken op de weg rijd.