zaterdag 25 april 2015

Hout halen met de Quest

Nu de Quest voor 99% af is wordt het tijd voor een nieuw project. Weliswaar niet zo´n groot project als de hele fiets is geweest, maar toch wel weer iets om even af te maken.

Van een maatje van me had ik in het verleden eens een fietskar voor kinderen gekregen. Nadat wij die een tijdje hadden gebruikt is die weer verhuisd naar andere vrienden van hem. Nu had ik een tweedehands trekhaak op de kop getikt en aan de Quest gemaakt, maar moest ik natuurlijk nog wel een kar hebben.

Ik had echter niet zoveel zin om een paar 100€ uit te geven aan een kar die ik voornamelijk wil gaan gebruiken om af en toe wat hout te gaan halen voor de kachel. Dus toen heb ik maar weer aan mijn maatje gevraagd of die andere vrienden die kar nog gebruikten. Gelukkig voor mij was dit niet het geval en kon ik de roestbak bij ze ophalen.

De hele bovenkant is eraf gestript, zodat alleen het frame en de wielen overbleven. Op internet een radical koppeling gekocht en deze heb ik vandaag aan de kar bevestigd om te kijken of het een beetje wil passen. Na wat kleine aanpassingen aan de fietskar zit het prima.

Het frame en de velgen wil ik eigenlijk stralen om de roest te verwijderen en dan mooi zwart spuiten. Alleen is het de vraag of de straalcabine via mijn zwager groot genoeg is. Daarna de spaken een keer strak zetten en in het frame een mooie bak maken. Wellicht dat ik ook nog wel de arm wat aanpas, zodat de kar wat rechter achter de fiets hangt en er nette verlichting op maak.

De kleine man moest ook meehelpen klussen natuurlijk, dus die kroop gelijk in de fiets om een rondje te gaan fietsen. Dat ging alleen nog net niet lukken met zijn korte beentjes.

5 opmerkingen:

  1. Hoi Tim,

    Leuk idee, hoeveel denk je mee te kunnen nemen op je kar?
    Ik heb een trekhaakbevestiging aan de Strada, maar zie me hier nog niet de helling naar huis op sjouwen met een kar brandhout achter de fiets, daar hebben we een auto voor!
    Misschien gebruik ik ook wat meer hout dan jullie?

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      Ik weet nog niet hoeveel ik op de kar mee kan nemen en hoe vaak ik m zal gebruiken. Ik denk dat 25 kg. toch wel een beetje de max zal zijn. Vind het alleen leuk om eens een keer te proberen. Wij hebben de kachel pas het afgelopen jaar geplaatst, dus ik weet nog niet precies hoeveel kuub hout we zullen gaan verbruiken. Ik zal ook heus nog wel wat met de auto moeten vervoeren verwacht ik zo. Maar ik vind het gewoon leuk om een mooi karretje te maken voor weinig.

      Groeten Tim.

      Verwijderen
  2. om u een idee te geven ik heb ooit ( in een iets grotere aanhanger gemaakt van een half serverframe ) ongeveer een 150 kg ( zakken puin osb platen enz getrokken in de waw naar het containerpark .
    wel beetje rekening houden met een deftig verlengde remafstand

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zag de foto van je avontuur. Ziet er indrukwekkend uit. Ik denk niet dat ik ooit zo veel achter de fiets ga hangen. Volgens mij wordt niet alleen je remafstand deftig langer, maar kom je denk ook bijna niet meer vooruit. In ieder geval wel leuk om te zien dat het werkt.

      Verwijderen
  3. Weet je dat houtrook heel ongezond is? Ook voor de stoker zelf. Het is een van de grootste fijnstofveroorzakers in Nederland! Fijnstof komt diep in je longen en vergroot de kans op allerlei ziekten, waaronder kanker, long- en hartaandoeningen, vooral bij kwetsbare groepen als kinderen en ouderen. Voor meer informatie: http://www.houtrookvrij.nl/

    BeantwoordenVerwijderen