woensdag 7 augustus 2013

Kleine update zonder foto's

Een aantal weken zonder bericht, maar dat betekent niet dat er niets is gebeurd. Integendeel....

Het gaat echter allemaal niet zo snel als dat ik gehoopt had, maar met kleine stapjes zouden we er uiteindelijk ook moeten komen. Na het laatste bericht hebben we de wielkast aangepast, zodat de derailleur gewoon past, de remmen gemaakt en tegelijk de wielen gesteld en de stoel er in gemaakt. 

Dit laatste viel nog niet mee. Gisteren zat de stoel eindelijk naar ons zin en hebben we even een proefrit gemaakt met de kap erop. Nu blijkt dat mijn knieën de bovenkant van de kap raken met trappen, maar de stoel kan niet verder naar beneden, want dan komt de stoel weer op het kettingtandwiel. Dus hebben we geprobeerd om de trapas verder naar voren te schuiven, maar zelfs dit lost het euvel niet helemaal op. Dus gisteren maar even gestopt om te bedenken hoe we dit weer op konden gaan lossen en op de weg met de fiets naar huis bedacht ik me dat we wellicht de cranks wel kunnen aanpassen door ze korter te maken. Op deze manier zou ik de kap wellicht niet meer moeten raken. Dus dat gaan we volgende week maar eens proberen.

Eigenlijk is dit de laatste grote klus die geklaard moet worden en daarna is het alleen nog een kwestie van elektrische installatie erin, afwerken van de body, afstellen van de versnellingen en de Quest een mooi kleurtje geven volgens mij.

Dus hopen dat we de klus met de kap snel geklaard hebben, want ik wil eigenlijk eindelijk wel eens gaan fietsen met dat ding!

6 opmerkingen:

  1. Ik weet niet hoe groot je bent, maar voor minder lange mensen is het rijden met korte cranks (bijv. 155mm) misschien nog wel beter.

    Ik ben 1.76m en in de XS zitten ook cranks van 155mm.

    Wim

    http://roeifietsen.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Bedankt voor je reactie. Ik ben zelf 1,86 m met hele lange benen, dus twijfel wel een beetje of het heel veel beter zal zijn. Aan de andere kant lijkt het me ook weer niet zo'n heel groot verschil. Ik ga het gewoon proberen en dan zie ik wel.

      Verwijderen
  2. Had je wel of geen zitmatje op de stoel? Ik pas alleen in de XS met een éénlaags Ventisit matje.

    Kan de stoel niet nog iets verder naar achteren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zit nog geen matje in de quest. Ik wilde de dikste versie nemen, maar ben nu ook aan het twijfelen. Denk nu dat ik ook voor de dunne variant ga. De stoel kan eigenlijk niet verder naar achteren, omdat deze tegen de wielkast aan zit. Ik zou m nog iets anders kunnen kantelen, maar denk dat dat niet veel uit maakt. Dus eerst maar de cranks proberen.

      Verwijderen
  3. Als je langer bent dan 1.80m, dan moet je eigenlijk een Quest met een bult hebben. De tekst hieronder heb ik van de LigfietsMailingLijst gekopieerd.
    Die bult was nodig voor het subframe, ik weet echter niet of jij ook nog gebruik maakt van zo'n subframe of dat je al een moderner frame hebt?

    De Quest wordt in twee smaken gemaakt. Voor mensen met gemiddeld een lengte
    tot 1.80 meter krijg je een fiets met een vlakke bodem. Ook wel kleine Quest
    genoemd.
    Voor de groteren onder ons vormt zich een probleem: de knieen komen tegen de
    stroomlijn aan, waardoor fietsen niet meer kan. Lastig, dus daar is het
    volgende op gevonden: een verdiept deel in de bodem, en daar het aluminium
    subframe door laten lopen. Hierdoor heb je centimeters meer ruimte, en kun
    je ook mensen met maatje Ymte kwijt. Dat is dus de befaamde Quest met bult.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb al wel een modern frame, alleen er zijn een aantal zaken die niet helemaal goed zijn uitgevallen met het aanpassen van de Quest. Zo is de kettingtunnel eigenlijk net te smal voor het tandwiel, waardoor dit net boven de kettingtunnel is gekomen. Hierdoor is de stoel ongeveer twee centimeter hoger gekomen dan mogelijk zou zijn. Alleen de kettingtunnel nu nog aanpassen zou veel werk zijn en het geheel wordt er niet mooier op ben ik bang.

      De stoel kan niet verder naar achteren, omdat deze op de wielkast zit en de trapas kan niet verder naar voren, omdat ik dan met mijn voeten tegen de voorkant kom. Dus op dit moment is de enige oplossing die ik zie is om de cranks korter te maken. Ik raak de bovenkant ook niet echt heel erg meer, dus zou dit genoeg moeten zijn.

      We gaan het meemaken en anders toch de kettingtunnel aanpassen.

      Verwijderen