zaterdag 29 juni 2013

Achterwiel geplaatst

Afgelopen maandag en dinsdag weer flink bezig geweest met verbouwen.

Het achterwiel zit er nu goed in en we hebben de vering ook bevestigd gehad. 

Dat was natuurlijk de aanzet om even in de Quest te gaan zitten. Dus een balk erin gelegd en even plaats genomen voor de foto.

Het kettingtandwiel van Velomobielonderdelen had ik ontvangen, dus gelijk meegenomen om in de kettingtunnel te bevestigen. Wat bleek: de kettingtunnel is ongeveer 5 mm te smal en ook nog een iets te ondiep, waardoor het tandwiel niet paste. Dat is het nadeel als je alles op gevoel aan het bouwen bent. 

Maar gelukkig heb ik een handige zwager en we hebben drie opties overwogen. De kettingtunnel op de plaats van het tandwiel aanpassen, het spietje van het kettingtandwiel 5 mm korter maken, of twee aluminium profielen plaatsen in de kettingtunnel en het kettingtandwiel net boven de tunnel bevestigen, waardoor wel de ketting in de tunnel zal lopen.

Op dit moment hebben we voor de laatste optie gekozen, omdat dit het makkelijkst was en deze oplossing waarschijnlijk wel genoeg is.

Verder hebben we dus het achterwiel met de vering even vastgezet en mocht ik in de Quest gaan zitten. Dit om ook te kunnen zien of we de goede hoogte voor het achterwiel hebben bepaald. Op de onderste foto's is de huidige stand van zaken te zien. Nu lijkt het echt wat te gaan worden.

De bevestiging voor de achtervering aan de bovenkant van de wielkast baart me nog enige zorgen. Misschien komt er op deze manier teveel kracht op te staan, waardoor de wielkast het niet houdt, maar dat is van latere zorg. Verder staat het achterwiel niet helemaal recht, maar een beetje gekanteld, dus dat moeten we ook nog even oplossen.



Ik denk nog een paar maandag en dinsdagavonden klussen en dan zou de Quest echt rijklaar moeten zijn.


2 opmerkingen:

  1. Ik volg deze verbouwing met veel interesse. Wat een geweldig project. Mijn complimenten.

    Of die achtervering zo uitgevoerd kan worden, zou ik echt aan een deskundige gaan vragen.

    Dit lijkt mij namelijk nogal een essentieel punt voor het slagen van dit project :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op zich is het wel een essentieel punt, maar wanneer het niet werkt, dan kan ik het altijd nog aanpassen, door een klerenhanger te laten maken die in de standaard Quest zitten en deze te plaatsen in de fiets. De klerenhanger van Velomobiel zal niet passen, aangezien mijn wielkast zelf gemaakt is en waarschijnlijk breder is dan de standaard wielkast.

      Ik denk dat ik het eerst zo ga proberen, met aan de binnenkant van de wielkast ook een RVS profiel, waardoor de ophanging aan twee kanten ingeklemd wordt.

      Verwijderen