donderdag 13 juni 2013

Onderdelen geplaatst


Afgelopen week druk bezig geweest om de bestelde onderdelen te passen en te plaatsen.

Eerst was mijn idee om alles er alleen maar in te plaatsen om te zien of het zou passen, maar eenmaal bezig heb ik toch maar besloten om de geplaatste onderdelen toch maar definitief te laten zitten.


Als eerste heb ik het bracket, voortandwielen en de trappers geplaatst.

Dit verliep zonder het juiste gereedschap nog niet zo makkelijk, maar na aanschaf hiervan zat het er zo in. Ook heb ik de handvatten en Sram X0 shifters geplaatst. 

Nadat dit gedaan was hebben we de achterbrug geplaatst. Hier bleek dat deze iets scheef ten opzichte van de wielkast kwam te lopen, dus hebben we dit met wat vul ringen opgelost. Nu zit de achterbrug netjes recht in de Quest. Ook de kettinglijn lijkt goed te komen. We hebben hiervoor twee kettingen aan elkaar gemaakt en even door de Quest heen getrokken. Met het kettingtandwiel in de kettingtunnel zou dit wel goed moeten komen. 

Hierbij zijn er nog wel twee aandachtspunten.

De eerste is hoe dicht de ketting langs de wielkast loopt. Dit zou nog wel een probleem kunnen opleveren wanneer blijkt dat de ketting de wielkast raakt. Maar hopen dat ik hiermee weg kom.

Het tweede punt is of we genoeg ruimte hebben om de achtertandwielen kwijt te kunnen tussen de wielkast en de achterbrug. Het lijkt er namelijk op dat de wielkast iets te breed is geworden. Dit terwijl we de wielkast precies over het oude gat hebben gemaakt. Wellicht toch de drie a vier millimeter die ik voor extra stevigheid heb toegevoegd. 

Deze week gaat er niet meer geklust worden, maar maandag gaan we weer met frisse moed verder. Dan staat er op de planning om het gat voor de achterderailleur te maken, zodat het achterwiel ook geplaatst kan gaan worden. Deze zullen we wel eerst op proef erin gaan plaatsen om te zien of alles netjes uitgelijnd zit.

4 opmerkingen:

  1. Respect! Begint er weer goed uit te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt! Ik hoop dat het ook allemaal gaat werken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goedemorgen Tim, wat een spannend project! Zie ik goed dat het niet alleen een restauratie is maar ook een conversie van een 20" naar een 26" quest? Maakt het alleen maar spannender!
    Krijgt jouw Quest een officieel nummer? Als je het leuk vind kan ik jouw weblog opnemen op mijn symbaloo-pagina (http://www.symbaloo.com/mix/velomobielen)
    Succes met je project!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Robert Jan,

      Het klopt inderdaad dat het een 20 inch Quest was en dat ik deze aan het verbouwen ben naar een 26 inch variant.

      Ik denk niet dat de Quest een officieel nummer meer gaat krijgen. Ik heb hier eigenlijk nog niet over nagedacht, maar ik denk ook dat Velomobiel dit niet meer zal geven.

      Ik zou het leuk vinden wanneer je mijn weblog opneemt op je symbaloo pagina.

      Verwijderen