zondag 2 maart 2014

Eindelijk geslaagde rit naar Rotterdam



Vrijdag is het dan eindelijk gelukt. Ik ben naar Rotterdam geweest met de Quest! Ik was twee weken vrij geweest, lekker een week skiën in Italië en de afgelopen week nog lekker een weekje thuis. 

Ik had het plan opgevat om in de tweede helft van de week een keer naar mijn werk te fietsen in Rotterdam, om te kijken of de route in de stad een beetje te doen is en of de fiets het houdt. 


Donderdag rond elf uur in de fiets gestapt onder een dreigende hemel. De route liep van Zevenhuizen naar Nieuwerkerk a/d Ijssel, om daar de Ijsseldijk op te gaan. Ik had voor deze route gekozen, omdat ik dan weinig stoplichten tegen zou komen en ik recht op de Maasboulevard aan zou komen. Op de Ijsseldijk begon het echter aardig te waaien en te regenen, dus ben ik weer omgedraaid. 's Middags nog even lekker aan de fiets geklust en er een sigarettenaansteker ingebouwd.

Vrijdag was het veel mooier weer dus rond 14 uur in de Quest gestapt en weer richting de Ijsseldijk gefietst. De rit verliep voorspoedig en na ongeveer 45 minuten kwam ik aan bij de Willemsbrug in Rotterdam. Hier lag de enige bocht die ik niet in een keer kon halen. Maar met een beetje draaien en keren wilde het toch lukken. 10 minuten later stond ik op Katendrecht bij mijn werk. Een directe collega gebeld dat ik voor de deur stond en hij kwam natuurlijk gelijk even kijken naar het blauwe gevaarte. Wilde die er gelijk in rijden natuurlijk, dus is hij ook even in de fiets geklommen.





Na 20 minuten weer terug gegaan richting huis. Ook dat ging weer prima, alleen op de Ijsseldijk ter hoogte van Nieuwerkerk merkte ik wel dat het fietsen in een ligfiets iets heel anders is dan het fietsen op je MTB of racer. Ik kreeg zelfs kramp in mijn kuiten. Zo erg zelfs dat ik er nu nog steeds last van heb. 




Maar na iets meer dan een uur was ik weer thuis. De Quest heeft het prima gehouden, alleen zijn bestuurder zal nog wel even wat moeten trainen. De eerste rit van ongeveer 58 km zit er dus op. Morgen ga ik de ophanging van de voorwielen denk nog even nakijken (just to be sure) en wanneer de spierpijn in mijn kuit van de week hopelijk weer weg is, dan is het plan om woensdag voor de eerste keer echt met de Quest naar mijn werk te fietsen.

7 opmerkingen:

  1. Misschien nog even stoeien met de afstand tot de crankset. 1 cm kan ongelooflijk veel verschil uitmaken. Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Wim,

      Bedoel je om de trapas iets te verschuiven, waardoor ik wellicht beter zou zitten en geen kramp in mijn kuiten zou moeten krijgen?

      Als je dat bedoeld, ik weet niet of dat nog mogelijk is, aangezien ik nu al net niet met mijn knieën de bovenkant raak. Dus iets naar me toe halen gaat eigenlijk niet en van me af schuiven van de trapas gaat ook niet, want dan raak ik met mijn neuzen van mijn schoenen de voorkant van de Quest.

      Ik had eigenlijk iets kortere cranks moeten nemen, maar dat ga ik nog wel een keer doen wanneer de voortandwielen vervangen moeten worden.

      Verwijderen
    2. dat bedoelde wim volgens mij ja,

      toen ik mijn groene komkommer "kreeg" heb ik de stoel iets verzet iets naar achteren, kan ook helpen soms,

      Verwijderen
    3. Dat gaat bij mij dus niet meer makkelijk lukken. Door de ombouw van 20 inch naar 26 inch is het niet heel simpel om de stoel weer omhoog te zetten en de voorste ophanging van de stoel ook aan te passen. Ik ga eerst zo maar eens even een tijdje fietsen en dan gaat het vanzelf steeds beter neem ik aan,

      Verwijderen
  2. Reacties
    1. Hoi Ralph, ik denk alleen niet dat deze cranks op mijn trutativ trapas passen, dus dan zal ik dat ook weer moeten vervangen. Ik ga eerst zo maar eens rijden. Hoe staat het met jouw questen?

      Verwijderen
  3. Hoi Tim,
    Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik denk dat er vanaf het noorden (nog) handiger routes zijn om naar Katendrecht te fietsen. Als je me prive een mailtje stuurt kan ik je wellicht wat tips geven. Ik Quest per slot van rekening ondertussen al 9 jaar dwars door Rotterdam in allerhande richtingen (en heb ook een hekel aan verkeerslichten....)
    Groeten, Kees van Malssen

    BeantwoordenVerwijderen