maandag 26 januari 2015

Quest in elkaar en weer gerepareerd

Lange tijd geen bericht en zelfs een paar weken het blog helemaal van internet gehaald. Dit niet zonder reden.

In september sloeg het noodlot toe. Eerst was er al een kleine waarschuwing toen in met 60 km per uur van de Brienenoordbrug af reed en de Quest heel erg begon te trillen. Dus maar vaart geminderd, want het was redelijk eng. Ongeveer 5 km daarna brak er een stuurstang en kon ik niet meer verder rijden. Gelukkig gebeurde dit niet in de afdaling van de brug.

Ik was vlakbij een Shell station en daar kon mijn manke Quest in de garage overnachten. Het was op een vrijdag, dus heb ik de fiets op zaterdag weer opgehaald en kon ik beginnen m weer op te lappen. Er waren nog wat dingen die ik wilde doen, dus gelijk groot onderhoud gegeven en de wielen goed uitgelijnd. 

Na twee weken op de racefiets naar mijn werk was ik het wel zat en de Quest was weer klaar. Dus ik met frisse moed onderweg en de fiets reed beter dan ooit. Maar vlak voordat ik bij mijn werk was het weer prijs. Ik reed langs een lange file op het fietspad. In de file was een verdrijvingsvlak vrij gehouden en precies toen ik daar wilde passeren kwam er een afgeslagen auto tussen twee auto's door het fietspad op rijden. Er was geen ontsnappen meer aan. Hoe ik ook remde of stuurde het voorwiel van de auto kwam steeds dichterbij en uiteindelijk klapte ik er hard tegenaan. Ik denk dat het met een vaart van 30 km per uur ging. Daar was dus al ons harde werk in 1 keer teniet gedaan. Uitgestapt, schadeformulier ingevuld en een beetje van de schrik bekomen nog geprobeerd om naar mijn werk te rijden. Maar na een paar 100 meter vond mijn achterband het wel mooi geweest.



Dus daar stond ik dan was ik net nog lekker op weg geweest om op tijd op mijn werk te komen stond ik nu met een onding van 2.85 meter wat geen kant meer op wilde. Geen slot bij me en wilde m eigenlijk ook niet onbeheerd achter laten. Dus een collega opgebeld op die mij wilde oppikken. Ja dat is goed, zal ik met de brommer komen of ff een auto charteren. Dus ik: 'nee kom maar met de brommer, want het staat hier helemaal vast'. Ik achterop de brommer, zonder helm en ja hoor, daar werden we op de maasboulevard ook nog eens aangehouden door oom agent. Mijn excuses dat ik net was aangereden en ik wel zeker 4 politiewagens had langs zien rijden die niets eens de moeite nemen om even te komen vragen wat er aan de hand is werden weggewoven. Had ik maar een taxi moeten bellen. 

Dus meneer ging lekker in zijn warme auto zitten en begon te kladderen. Mijn collega had zijn ID bewijs niet bij zich en was schijnbaar door rood gereden en ik had dus geen helm op. Bij wegmisbruikers zou je zeker voor twee overtredingen alleen een waarschuwing krijgen, maar nee het was mijn geluksdag en met € 240 aan boetes mochten wij uiteindelijk verder lopen. Het was dus een totale off day. 

Uiteindelijk mijn Quest op laten halen door een garagebedrijf en deze heeft m naar Dronten gebracht, want daar moest ie heen van de verzekeringsagent, zodat een schade-expert met een specialist de schade kon schatten. Velomobiel heeft dit perfect opgelost, zeker omdat ze het lastig vonden om zo'n verbouwde Quest een waarde toe te kennen. Uiteindelijk heb ik alles vergoed gekregen van de verzekering, maar dit was ook de reden dat ik alles offline heb gehaald. Ik wilde niet dat er teveel naar de historie van de fiets gekeken zou worden.

In de tussentijd moest ik dus op de racefiets naar mijn werk en ook daar zat het de afgelopen maanden niet mee. 1 keer tegen een spookrijdend meisje aangereden die niet op zat te letten en opeens naar me toe stuurde. 3 hechtingen in mijn kin en een slag in het voorwiel en 1 keer onderuit gegleden door gladheid wat resulteerde in een kapotte knie. Dus het werd hoog tijd dat de Quest weer klaar was.

In Dronten hebben ze de fiets toch weer in ere weten te herstellen en hebben ze m beter gemaakt dan dat ie ooit is geweest. Met hen had ik afgesproken zelf weer het elektrische deel en het schilderwerk op me te nemen, omdat zij dit niet zagen zitten. Verder hebben ze er een origineel voor frame met stoelbevestiging van de Duo Quest in gezet en de originele voor verlichting. Daarna heb ik de Quest weer naar huis laten transporteren en ben ik nog een paar weken bezig geweest om m weer helemaal netjes te krijgen. Originele reflectiestrepen erop en kleine Quest stickers en Velomobiel.nl


Ik rij er nu al weer een aantal weken mee en heb gisteren nog wat laatste dingetjes aangepast. Hij rijd beter dan dat ie ooit gereden heeft. Nu nog defensiever rijden en hopen dat ik m langer heel kan houden dan de 5 maanden die het heeft geduurd vanaf mei. Ik zal binnenkort wat foto's maken van hoe die er nu uit ziet.

8 opmerkingen:

  1. Hoi Tim, wat een pech heb jij gehad de afgelopen maanden. Je zou toch nu je portie wel gehad moeten hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ongelooflijk wat veel pech allemaal bij elkaar! Gelukkig heeft de verzekering wel uitbetaald: een geluk bij een ongeluk. En zelf had je dus geen verwonding door de aanrijding met de Quest? En dan ook nog die boetes, man man man.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alleen blauwe plekken op mijn schouders, doordat die tegen de bovenkap aan geklapt zijn. Maar voor de rest viel het wel mee.

      Verwijderen
  3. Tjonge Tim, wat een verhaal! De pechduivel moest je wel hebben deze keer, en was na één keer toeslaan blijkbaar nog lang niet tevreden!
    Gelukkig weer alles opgelost en zelf ben je weliswaar niet ongehavend uit de strijd gekomen, maar je fietst in elk geval weer.
    Bij deze dan maar veel veilige kilometers toegewenst de rest van het jaar, een beetje geluk heb je wel verdiend nu, denk ik zo!

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Echt onvoorstelbaar zeg. Is trouwens ook één van mijn machtmerries als je langs zo'n rij met auto's rijdt.

    "Bij wegmisbruikers zou je zeker voor twee overtredingen alleen een waarschuwing krijgen, maar nee het was mijn geluksdag en met € 240 aan boetes......."
    Daar ben ik nou ook altijd zo verbaasd over, dan maken ze vier overtredingen, ze rijden echt kilometers lang te hard en dan krijgen ze een bekeuring voor de gemiddelde snelheid. Ik krijg gewoon een bekeuring voor de snelheid die ik op dat moment blijkbaar heb gereden toen ik de flitspaal passeerde. Gelukkig komt dit niet zo heel vaak voor.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een verhaal en pech Tim!!

    helaas heb ik ook de nodige aanvaringen gehad in het verkeer erg klote
    maar je leert veel,,, ik rij sinds 2,5 jaar met gedachte dat niemand mij ziet...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja ik hoop ook maar dat de pechvogel nu een tijdje uit de buurt blijft. Maar ik heb me die instelling nu ook maar aangemeten en dan nog blijft het soms billen knijpen. Gemiddelde snelheid vond ik eerst heel belangrijk, maar het maakt me niet meer uit dat ik soms een kwartier langer nodig heb om op mijn werk te komen. Als ik en de Quest maar heel blijf.

      Verwijderen