donderdag 2 mei 2013

Eerst maar eens begonnen met het schoonmaken van de Quest, voordat we zijn overgegaan met het dichtmaken van het gat in de body.

Meindert had tegen mij gezegd dat hij een frame zou maken van hout en dan alles weer voorzichtig met epoxy en glasvezel laag voor laag weer opbouwen. Mijn zwager had hier echter andere ideeën over en omdat hij veel handiger is dan ik, heb ik hem maar mooi zijn gang laten gaan.

Toen ik de bovenkant van de Quest nog aan het schoonmaken was heeft hij heel de onderzijde van de Quest al aan elkaar gepopt om zodoende de vorm weer enigszins te pakken te krijgen.


Nadat dit gebeurd was hebben we alle gaten met PUR schuim dicht gemaakt en hebben we dit uit laten harden. Het uiteindelijke resultaat was een Quest met een heel groot abces van PUR schuim.

We zullen nu de PUR laten uitharden en gaan vervolgens aan de binnenzijde van de body alle overtollige PUR verwijderen en dit weer in de vorm van de Quest terug brengen. 

Hierna zullen we dan de binnenzijde van een aantal lagen epoxy en glasvezel voorzien en dan gaan we aan de buitenzijde de PUR verwijderen tot we bij de epoxy en laag uitkomen. Dan gaan we aan de buitenzijde alles schuren en hier nog een aantal lagen aanbrengen. 

Nadat dit alles gedaan was zag het er ongeveer zo uit en je ziet de vorm al aardig terug komen. Nog flink wat schuren om een mooie gladde laag te krijgen waarover we weer nieuwe lagen glasvezel kunnen leggen.

Inmiddels hebben we de voorkant aardig op orde en hebben we er plamuur op gedaan. De volgende stap hier is het definitieve afwerken van deze laag en dan kunnen we kijken of de voorkant helemaal klaar is.

Na het dichtmaken van de body heb ik contact gezocht met Velomobiel. Van origine was deze Quest een 3 X 20 inch versie, maar van Ymte had ik al begrepen dat hiervoor eigenlijk geen onderdelen meer te krijgen waren.

Na een aantal mails stelde Ymte voor dat ik desnoods ook wel eens bij Velomobiel in Dronten mocht komen kijken. Dat heb ik me geen twee keer laten zeggen en op een vrije vrijdag ben ik samen met mijn zwager naar Dronten gereden. Hier heb ik een kleine rondleiding gekregen en heeft Ymte mij de huidige Quest en een aantal Mango's laten zien. Ook mocht ik een proefrit maken en zo heb ik dus ook mijn eerste meters in een Quest gereden en ik moet zeggen dat dat naar meer smaakt.

Op de terugweg hadden we eigenlijk nog meer vragen over hoe we het zouden gaan aanpakken met het aluminium frame, maar een aantal dagen later heb ik toch besloten om de Quest om te gaan bouwen naar een 26 inch versie en de frame onderdelen bij Velomobiel te bestellen. 

Inmiddels zijn de frameonderdelen al binnen en hebben we een voorzichtig begin gemaakt met het inbouwen hiervan. De komende weken zullen we gaan beginnen met een kettingtunnel in de Quest maken en een nieuwe wielkast voor het 26 inch wiel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten